Запис в къщи или в студио – подготовка за запис в къщи [част 1]
Posted by Boris Bonchev on / 1 Comments
Ако правите музика и сте решили да си направите запис в къщи, е добре да знаете някои основни неща. В следващия материал, без да претендирам за изчерпателност, ще се опитам да опиша някои от тях. Вярвам, че това ще Ви помогне записите да бъдат по-добри, а Вие да изхабите по-малко нерви.
И така, едно от най-важните неща, които трябва да изясните за себе си е какво точно ще правите. Дали искате да записвате китара, пиано, глас или електронни инструменти. Или не искате да записвате, а желаете просто да смесвате и експериментирате върху вече записан материал. В зависимост от това какво целите, вие можете да разберете какви ресурси и оборудване ще ви трябват. В тази статия, накратко ще опиша някои основни елементи, които са ви необходими при работата със звук.
Качеството на вашето домашни или професионално студио зависи от качеството на най-слабия компонент в него. Ако разполагате със скъпи устройства за много хиляди долари и на края сигналът излезе през миксер за 100 долара – качеството на продукцията ви ще бъде на миксер за 100 долара.
Помещението:
Ако помещението ви не е добре третирано, а вие записвате и/или смесвате музика в него, това ще се отрази на вашата продукция. Вашият запис, вероятно ще звучи компромисно на различни места и различни озвучителни системи. Той няма да може да бъде съпоставим с други студийни записи, когато бъде просвирен наред с тях. Това е така, защото в нетретирано помещение, вие чувате по-силно някои части на честотния спектър и по-тихо други, в сравнение с акустично третирано за целта помещение. Това естествено влияе на вашата работа.
Формата, размерите и акустичното третиране на помещението има пряко отношение върху това, как вие чувате в него. Ако помещението променя звука в него извън определени граници, вие не чувате реално в това помещение. Все едно на един художник да дадат розови или слънчеви очила и да го накарат да рисува цветни картини. Някой път (случайно) може да се получи, но в повечето случаи – няма. Тоест, ако помещенията ви не са коректно третирани, вие нямате реална представа за това, какво се случва във вашия звукозапис.
Ако става въпрос за място, където само репетирате или подготвяте продукцията си, третирането на помещението не е толкова фундаментално важно. Именно тук е една от основните разлики между репетиционна и студио. В професионално студио, помещенията са третирани така, че когато записвате, смесвате или мастерирате, колоните и инструментите ви звучат по определен начин в помещението. Индустрия е определила рамките на това звучене в стандарт. Още информация по отношение на помещение за студио, можете да намерите тук.
Мониторите:
Мониторните колони и слушалките ви са вашите основни инструменти по време на работа със звук. Можете да имате слушалки за под 100 лева, които да познавате и които да ви вършат добра работа. Разбира се, тези за 300 лева, които също познавате, навярно ще ви свършат още по-добра работа.
Мониторите могат да бъдат за близко слушане (near-field) и за далечно слушане (far-field). Също така, те може са активни или пасивни. Всеки тип монитори има своите предимства или недостатъци в определени условия и за определено приложение. Например, ако сте в малко помещение и слушате на монитори за далечно слушане, няма да постигнете достатъчно добри резултати. Същото важи и в обратния случай – ако в голямо помещение слушате на near-field монитори. По принцип, мониторите се подбират според помещението, а не обратното. На пазара има богато разнообразие от нови и втора ръка мониторни колони в различни ценови диапазони. За да направите добър избор на монитори, най-добре е да знаете предварително какво ще бъде вашето помещение. С какъв бюджет разполагате и къде в това помещение ще бъдат разположени колоните. Ако например, зад тях стената е по-близо, бас-рефлекс отворите е по-добре да са отпред.
Когато изясните тези неща, не пречи да почетете и малко литература по въпроса, както и да се консултирате със специалист в областта на акустиката. Ресурсът, който ще употребите за тази консултация, ще ви се върне многократно след това, когато започнете да работите. И винаги следвайте правилото, че качеството на вашето студио, било то домашно или професионално, се определя от най-слабите компоненти в него. Повече информация по отношение избор на монитори, можете да намерите тук.
Уредите за измерване:
Измервателните уреди, с които разполагате в студиото си, също не са за подценяване. Чрез тях можете да следите какви са параметрите на това, което правите и дали то не излиза от стандартите, без изрично да желаете това. Важно е уредите ви да показват параметрите по определен стандарт, както и вие да знаете по какъв стандарт показват те. Това ще ви помогне, когато работите в екип с други колеги. Ще говорите на един език и съответно, съвместната ви работа да бъде по-успешна.
Лично аз, най-често използвам четири уреда:
- индикатор за ниво – той показва нивата на пиковете (peaks) и силата (loudness) на звукозаписа в реално време;
- уред за измерване на стерео картината – чрез който следя колко „широк“ е записът и колко широка е стерео картината – Phasescope;
- уред за измерване на силата на звуковото налягане – Loudnessmeter;
- Уред за измерване на нивото на честотите в звуковата картина – Spectrograph;
Тези уреди ще ви бъдат напълно достатъчни за вашата регулярна работа.
Но каквото и да показват уредите, слушайте с ушите си.
Микрофоните:
Ако записвате глас или други акустични инструменти, вие навярно използвате микрофон. Ако включвате микрофона направо в звуковата карта, тогава ролята на предусилвател изпълнява тя.
По отношение на насочеността, микрофоните могат да бъдат насочени (directional; cardioid), двойно насочени или „осмица“ (bidirectional) и с кръгова насоченост (omnidirectional), хипер насочен (hypercardioid) и „пушка“ (shotgun).
Могат да бъдат с голяма и малка мембрана.
Като принцип на действие, микрофоните могат да бъдат динамични, кондензаторни и лентови.
Различният тип микрофони, имат различни приложения. Преди да си купите микрофон, е добре да знаете как най-често ще го използвате. Дали за демо или за професионални записи, дали в добре или не толкова добре третирани помещения и разбира се, какво ще записвате с него. Към момента, до 300-400 лева, можете да си купите съвсем приличен кондензаторен или динамичен микрофон, който ще ви е напълно достатъчен да стартирате. Преди да направите покупката, ви препоръчвам да проучите внимателно какво се предлага на пазара в избраната от вас ценова категория и да се консултирате със специалист. Още информация за това как да изберете микрофон за домашното си студио, можете да намерите тук.
Предусилвателите:
Предусилвателите представляват това, което усилва сигнала, който подавате, преди той да бъде записан или възпроизведен. Те са важен елемент в звукозаписния процес, защото от тях в голяма степен зависи качеството на това, което ще запишете. Всеки фабричен уред, в който може да се включи микрофон, китара или друг музикален инструмент разполага с предусилвател. В зависимост от цената, марката и модела на устройството, тези предусилватели могат да бъдат с добро, много добро или компромисно качество. В зависимост от принципът им на работа, предусилвателите могат да бъдат транзисторни, лампови и хибридни.
Всяка от тези разновидности на предусилвателите има свои предимства и недостатъци спрямо останалите. Ценовият диапазон на серийните модели и тук може да варира от под 100 долара, до над няколко хиляди долара. Всеки уважаващ звука си музикален изпълнител е добре да разполага с предусилвател, през който да „прекара“ инструмента си преди да го включи в уредбата, конзолата или компютъра си. Разбира се, това ще струва известна сума в повече, но ще подсили характера на инструмента и съответно ще постигне по-балансирано звучене самостоятелно или в микса. Преди да се спрете на предусилвател, ви съветвам да опитате различни типове и модели, за да намерите звукът, който ви е необходим и доколко ви е необходим. Още информация по темата, можете да намерите тук.
В следващия пост ще стане въпрос за това, как да настоите работната си станция за запис.